نکات مهم در مورد چشمان حساس و نحوه مراقبت از آن‌ها

همان طور که می‌دانید بیش از 80 درصد ارتباط ما با محیط پیرامون از طریق حس بینایی انجام می‌شود پس مراقبت از چشم‌ها و رسیدگی به آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

حال می‌خواهیم برای شما فعالیت های روزانه و اشتباهاتی که ممکن است به صورت ناآگاهانه انجام می‌دهید و ممکن است باعث آسیب به چشم شود مرور کنیم تا بتوانیم آگاهانه آن‌ها را بررسی کرده و در صدد اصلاح این رفتارها برآییم که این نکات حتما برای کسانی که چشمان حساس‌تری دارند مفیدتر و کارآمدتر خواهند بود.

- بهداشت چشم را رعایت کنید

بهداشت چشم بدین معنی است که از مالیدن دستان کثیف خود به چشمانتان اکیدا خودداری کنید. همچنین وقتی دست و صورت خود را می‌شویید حتما از حوله یا پارچه تمیز که در محیطی مناسب از آن نگهداری می‌کنید استفاده کنید. اگر چشمان حساسی دارید سعی کنید حوله را به چشمان خود نمالید.( به تصویر زیر توجه کنید)

- عینک را جایگزین لنز کنید

با اینکه استفاده از لنز آسان‌تر و محبوب‌تر است اما همواره عینک برای کسانی که چشمان حساسی دارند بهترین گزینه محسوب ‌می‌شود به این دلیل که لنزها با چشم تماس مستقیم برقرار می‌کنند باعث ایجاد حساسیت در برخی چشم‌ها می‌شود. علاوه بر اینکه استفاده از لنزهای تماسی در کلان‌شهرهایی که آلودگی هوا دارند به شدت برای چشم خطرناک است پس سعی کنید از یک عینک با فریم و لنز استاندارد و معاینه و بررسی دقیق توسط متخصص بهره ببرید.

چشمتان را بیش از حد خسته نکنید

اگر در طول روز روی موضوعی تمرکز می کنید و یا زمان زیادی را به کاری که تمرکز شما را می‌طلبد (مانند مطالعه، تماشای فیلم و یا کارهای فنی) وقت می‌گذارید، سعی کنید در لابه لای آن به چشم خود استراحت دهید و اجازه ندهید تا بیش از اندازه به آن‌ها فشار وارد شود.

مضرات استفاده از وسائل دیجیتال را به حداقل برسانید

اگر به واسطه کار خود در طول روز زیاد با وسائل الکترونیکی نظیر موبایل، تبلت و یا کامپیوتر سروکار دارید باید بدانید که در واقع نور آبی که از صفحه نمایش این دستگاه‌ها خارج می‌شود باعث رسیدن آسیب به چشمان شما در طولانی مدت می‌شود لذا در این مورد بهتر است با مشورت با متخصصان این حوزه از عینک‌های ویژه موسوم به عینک های کامپیوتر یا عینک های دیجیتال استفاده کنید.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه لینک زیر را مطالعه کنید

آیا می دانید عینک دیجیتال چیست و چه کارکردهایی دارد؟

 

در محیط‌های بیرونی حتما از عینک آفتابی مناسب استفاده کنید

اگر چشمان حساسی دارید بیش از افراد عادی احتیاج به استفاده از یک عینک آفتابی مناسب و استاندارد در برابر اشعه یو وی خورشید دارید. اشعه یو وی اثرات ناگواری روی چشمان به ویژه چشم‌های حساس‌تر دارد و باعث قرمزی و کدر شدن چشم و در مواردی آسیب‌های بدتر و جدی تر نیز می شود.

برای اطلاع از اینکه چه عینکی برای شما مناسب است لینک های زیر را مطالعه کنید:

- با عینک آفتابی از ۵ بیماری چشم جلوگیری کنید

- پلاریزه، بلاک کننده نور آبی و یا آیینه‌ای؛ کدام عینک آفتابی را بخریم؟

- عینک آفتابی نزنید بهتر است تا نوع تقلبی آن را استفاده کنید!

- هنگام خرید عینک آفتابی این 4 نکته ساده اما مهم را به خاطر داشته باشید

مواد آرایشی را به جا و درست استفاده کنید

خانم‌ها به این نکته توجه کنند که استفاده بیش از حد از مواد آرایشی و باقی ماندن آن در قسمت‌های نزدیک چشم که باعث ورود آن‌ها به قیمت داخلی می شود به شدت به چشم به ویژه کسانی که چشمان حساسی دارند آسیب وارد می‌کند و می‌تواند باعث ایجاد حساسیت‌های مزمن برای آن‌ها شود.

تغذیه هم بسیار مهم است

یک نکته دیگر که علاوه بر تمام موارد بالا از اهمیت زیادی برخوردار است استفاده از یک برنامه و رژیم غذایی مناسب است که می‌تواند در سلامت چشم شما موثر باشد.

غذاهای کم چرب،‌ میوه‌ها، سبزیجات، مرکبات، مغرها، غذاهای دریایی و مواد پروتئینی نظیر تخم مرغ بسیار برای سلامت چشم مفید هستند.

گروه اپتیک جهانبان و گالری فرد با تکیه بر توان متخصصان و داشتن علم و تجهیزات روز دنیا آماده مشاوره و خدمت رسانی به شما عزیزان است.

متخصصان ما به شما کمک می کنند تا لذت دوباره‌ی خوب دیدن را تجربه کنید.