مجله آسیا - ارتقای دانش عمومی چشم ضرورتی برای زندگی امروز است - آستیگماتیسم - ۹۴/۴/۷

ارتقای دانش عمومی چشم

ضرورتی برای زندگی امروز است

(محمود جهانبان – متخصص اپتیک )

به دنبال چاپ مقالات عیوب انکساری شایع  چشم  در شماره های قبل ، پس از دوربینی و نزدیک بینی باید به نوع دیگری از آن اشاره نمود.

آستیگماتیسم :

یکی از شایع ترین مشکلات سیستم اپتیکی چشم آستیگماتیسم بوده و علت آن نامنظمی شکل و انحنای قرنیه است . بر اساس تعاریف عمومی ، در چشم آستیگمات تصویر یک نقطه به صورت خط و یا با سایه دیده می شود. تجربه ی اختلال دید در چشم های آستیگمات متفاوت از دوربینی و نزدیک بینی بوده بطوریکه فرد تشخیص دقیق اضلاع و زوایا را متناسب با میزان آستیگماتیسم خود از دست می دهد.

از علائم آستیگماتیسم می توان به سردردهای گیجگاهی ، سرگیجه ، خواب آلودگی به ویژه هنگام مطالعه و رانندگی ، اعوجاج در بخش هایی از میدان دید ، تاری خطوط عمودی ، افقی ومایل ،همچنین پراکندگی نور و حساسیت به شدت نور می توان اشاره نمود.

در انواع پیشرفته آستیگماتیسم ، این اختلال به شکل دیگری بروز کرده که به آن قوز قرنیه ( کراتوکونوس ) می گویند . درکراتوکونوس قرنیه شکل طبیعی گرد یا کروی خود را از دست داده و به شکل برآمده یا مخروطی تغییر حالت می دهد.

این تغییر حالت بر روی ورود نور به چشم تاثیر گذاشته و سبب کاهش وضوح بینایی می شود.

در این نوع آستیگماتیسم به شکلی استثنائی برخلاف دیگر عیوب انکساری چشم ، لنزهای تماسی اثربخشی بیشتری در مقایسه با عینک های طبی دارند.

حال باید دانست که اصلاح آستیگماتیسم با استفاده از عدسی های استوانه ای میسر می شود و کماکان متناسب با میزان آن ، عدسی اصلاحی می تواند در محورهای مختلف دارای ضخامت متفاوتی باشد  که این موضوع یکی از مسائل مهم در انتخاب نوع فریم عینک است . ناگفته نماند که عیب انکساری آستیگماتیسم کاملا" مجزی از دوربینی و نزدیک بینی است ، به این مفهوم که فرد می تواند دوربینی یا نزدیک بینی داشته باشد و به همراه آن آستیگمات هم باشد.

موضوع مهم دیگر اینکه انتخاب فریم های بدون زاویه و یا به شکل گرد و بیضی پیشنهاد نمی شوند ، به این دلیل که عدسی باید به شکل خاصی جلوی چشم قرار گیرد که  استفاده از فریم های زاویه دار امکان چرخش عدسی رادر فریم عینک  منتفی نموده و شرایط ایده آل برای ثابت ماندن عدسی مقابل چشم را فراهم می نمایند.

واحد مشاوره گروه اپتیک آی گلسز پاسخگوی سوالات شما در www.eyeglasses.ir می باشد.